De basis voor een goede ontspanningsmassage

Als je de vorige pagina hebt gelezen weet je welke zaken er rond een massage gewenst zijn.
Met de hoofdlijnen hieronder kun je een heel mooie basis ontspanningsmassage geven. Het belangrijkste is dat je respect en alle aandacht hebt voor degene die onder je handen ligt.

Thuis pas je in eerste instantie waarschijnlijk de klassieke massage toe. Klassieke massage draagt die naam omdat die door de eeuwen heen op eenzelfde wijze wordt uitgevoerd. Al eeuwen zijn de basisprincipes van de klassieke massage hetzelfde: ontspanning enerzijds en vitalisering en stimulering van de cellen in je lichaam aan de andere kant.

  • Doe voor het masseren je sieraden en horloge af en was je handen.
  • Wrijf je handen even stevig tegen elkaar, dan worden ze lekker warm en laden ze zich energetisch op.
  • Doe wat warme massageolie op je handen.
  • Begin je massage op de rug. De rug voelt vaak minder kwetsbaar dan de buik, zo kan je partner even wennen.
  • Laat je handen zachtjes over de huid glijden. Glijden je handen soepel, met héél klein beetje weerstand over de huid dan heb je genoeg olie, gaat het stroef dan pak je er nog een klein beetje olie bij. Maar laat ze ook niet glibberen, dat voelt niet lekker en zo maak je onvoldoende contact met je partner.
  • Je hoeft geen druk uit te oefenen: je handen doen het werk. Doordat er wat wrijving ontstaat wordt de olie warmer en ze zal hierdoor makkelijker door de huid worden opgenomen.
  • Ga na de rug verder met de nek, de schouders en armen. Sla de ellebogen over of wrijf heel zachtjes, zonder al te veel druk.
  • De handen masseer je met ronddraaiende kleine bewegingen. Pak ieder vinger tussen duim en wijsvinger en trek hier heel voorzichtig even aan. Laat je vingers rustig afglijden via de vingertoppen.
  • Dan vervolg je met de benen en daarna de voeten. Vermijd teveel druk op de knieën.
  • Als je de voeten masseert rek dan voorzichtig de tenen met een draaiende beweging rond. Zo geef je even wat ruimte in de gewrichten. Als het even knakt: geen probleem.
  • Masseer vervolgens aan de voorkant van het lichaam de benen en het gezicht. Buikmassage kan ook, maar overleg tevoren even. De buik is voor veel mensen een gevoelig en kwetsbaar gebied en niet iedereen voelt zich er lekker bij als iemand anders daarop werkt. Met een zwangere partner ben je natuurlijk extra voorzichtig en aandachtig.
  • Massage vergt oefening. Een goed boek over massage, of een massagecursus kan je een flink eind op weg helpen. Maar:
  • Masseer vooral vaak en vraag (ruim achteraf, niet meteen erna) feedback. Doen is de beste leerschool en in de geborgenheid van je gezin of onder vrienden kun je heel goed oefenen.

In verwachting?

We hebben een speciale pagina geschreven over zwangerschapsmassage.

^ Terug naar boven